BON
Aktualności
Życiorysy
|
Bioenergoterapia, Szamanizm,
Bioterapia, Medycyna Energetyczna, Kursy bioterapii, kursy
bioenergoterapii
Ostatnia aktualizacja: 26.08.2021
AKTUALNOŚCI - BON
***
Tenzin Wangyal Rinpocze
Tummo
INTERNETOWY KURS MEDYTACYJNY
odbył się
10 – 15 sierpnia 2021

Zapraszamy na internetowy kurs w
trakcie którego
Rinpocze przekaże nauki tummo
(praktyki wewnętrznego
ciepła i błogości).
Nauki i medytacja pomagają nam
połączyć się z własnym sercem. Dzięki tym naukom odkrywamy w nas samych
przestrzeń, otwartość i nieograniczone źródło możliwości. Poprzez połączenie się
z własną esencją, naturą umysłu, możemy przekształcić swoje życie w bardziej
radosne i wartościowe. Praktykowanie medytacji w codziennym życiu wzbogaca nasze
relacje z innymi ludźmi, pomaga nam w bardziej kreatywny sposób podejść do
swojej pracy i uczy nas jak korzystać ze naszego życia w bardziej mądry i
współczujący sposób.
Strona źródłowa,
więcej informacji
Polecam i zapraszam
J.S.
***
"Czwarty
Wymiar" nr 10, 2015: Relacja z Treningu medytacyjnego.


2014:

Yongdzin Namdak Rinpocze, Tenzin Wangyal Rinpocze, Tempa Yungdrung Rinpocze
i inni

Yongdzin Namdak Rinpocze z Jerzym Strączyńskim

Gompa w Wildze
ŻYCIORYSY
Jongdzin
(Lopon) Tenzin Namdak Rinpocze urodził się w 1926 r. w Khjungpo Karro w
prowincji Kham we Wschodnim Tybecie. W wieku siedmiu lat (1933)
wstąpił do klasztoru Tingczen, który znajdował się w tym samym
dystrykcie, a w 1941 wyruszył w podróż do Jungdrung Ling, jednego z
dwóch największych klasztorów Bonpo w Tybecie Centralnym. Pochodząc
z rodziny sławnej z wielu artystów, silnie zaangażował się w pomoc
przy wykonywaniu serii fresków w nowowybudowanej w tym klasztorze
świątyni. W 1944 wyruszył na pielgrzymkę do Nepalu i przebywał w
Solo-Khumbu, Kathmandu, Pokhara i Mustangu. W 1945 powrócił do
Jungdrung Ling i rozpoczął studia filozoficzne. W latach 1945-50
wraz ze swoim osobistym nauczycielem Gangru Rinpocze pędził mniej
lub bardziej życie eremity. Pod jego kierunkiem studiował gramatykę,
poetykę, dyscyplinę klasztorną, kosmologię oraz stopnie na ścieżce
do oświecenia. W ślad za radą swego mistrza, w 1950 udał się do
klasztoru Menri (którego nazwa oznacza "leczniczą górę") w prowincji
Tsang w Tybecie Centralnym, aby zakończyć tam studia, przygotowujące
do egzaminu na stopień gesze, będącego tybetańskim odpowiednikiem
tytułu doktora filozofii. Stopień ten otrzymał w 1953 w Menri.
Od 1953 do 1957 był
nauczającym mistrzem czyli profesorem w Menri. Ze stanowiska tego
zrezygnował w 1957, gdy w Tybecie Centralnym zaczął narastać
konflikt pomiędzy Tybetańczykami, a wkraczającymi chińskimi
komunistami. Do 1960 pozostawał na odosobnieniu w klasztorze Seszig,
położonym nad jeziorem Dangra w północnym Tsang. 10 marca 1959 w
Lhasie wybuchło powstanie przeciwko chińskim komunistom okupującym
Tybet. Wielu spośród najsławniejszych lamów Tybetu, włączając w to
Dalaj Lamę i Dzialła Karmapę, zostało zmuszonych do opuszczenia
ojczyzny, a fale tybetańskich uchodźców zalały Indie i Nepal. W 1960
Lopon Rinpocze również postanowił poszukać schronienia w Indiach,
ale w drodze został postrzelony przez chińskich żołnierzy i wtrącony
do więzienia, gdzie spędził dziesięć miesięcy. W końcu, kierując się
poprzez małe księstwo Mustang, udało mu się przedostać do Nepalu.
W 1961 r.
podczas pobytu w Nepalu, Lopon Rinpocze spotkał się i zaprzyjaźnił
ze sławnym angielskim tybetologiem Davidem Snellgrovem, który
zaprosił go do Londynu. W ten sposób Lopon zaczął wykładać na
Uniwersytecie Londyńskim, a jako stypendysta Fundacji Rockefellera
przez pewien czas wykładał też na Uniwersytecie w Cambridge.
Współpraca z prof. Snellgrovem zaowocowała opublikowaniem książki
The Nine Ways of Bon (Oxford University Press, London 1967),
zawierającej fragmenty sławnego dzieła Zidzi, najobszerniejszej
hagiografii Buddy Tonpy Szenraba. Było to pierwsze naukowe studium
tradycji Bon, jakie opublikowano na Zachodzie. Lopon Rinpocze
pozostał w Anglii przez trzy lata: od 1961 do 1964. Swoją drugą
podróż do Europy odbył w 1969, kiedy to na zaproszenie prof. Helmuta
Hoffmanna, wykładał na Uniwersytecie w Monachium, wnosząc swój wkład
do przygotowywanego tam właśnie monumentalnego słownika
tybetańsko-niemiecko-angielskiego.
Spośród prawie
stu tysięcy tybetańskich uchodźców, jacy wymknęli się spod chińskiej
okupacji Tybetu, wielu należało do tradycji Bonpo. Po ucieczce z
prowincji Tsang, mnisi z klasztoru Menri znaleźli się w dystrykcie
Kulu-Mandi w północno-zachodnim stanie Himaczal Pradesz. Zubożali,
chcąc utrzymać się przy życiu, zostali zmuszeni do pracy przy
budowie dróg. Wśród nich znajdował się Szerab Lodro, trzydziesty
drugi opat Menri (1935-1963). Z powodu ciężkiej i wyczerpującej
pracy, wielu mnichów zmarło lub. zaczęło zapadać na poważne choroby.
W 1967 r. Lopon Tenzin Namdak Rinpocze założył osadę Bonpo w
Indiach, która zostało oficjalnie zarejestrowana jako Fundacja na
rzecz Tybetańskich Bonpo (Tibetan Bonpo Foundation). W 1969 położono
tam fundamenty pod budowę głównej świątyni, której budowę ukończono
w 1978 r. Nadano jej nazwę Pal Szenten Menri Ling. Cały kompleks
klasztorny został pomyślany jako klasztorne centrum Bon i tworzył
część Fundacji na rzecz Tybetańskich Bonpo.
Od 1970 do
1979 Lopon Rinpocze przebywa w Centrum Klasztornym Bonpo,
kontynuując swoją działalność jako nauczyciel i autor, a ponadto
aktywnie działa w Nowym Delhi, współpracując przy publikacji
licznych ważnych tekstów Bon. Począwszy od przybycia pierwszych
mnichów do Dolandżi w 1967, nauczaniem zajmował się Lopon Sangdzie
Tenzin, poprzedni zwierzchnik nauczających w Menri, któremu
towarzyszył jego następca Lopon Tenzin Namdak, założyciel osiedla w
Dolandżi. Kiedy w 1968 Sangdzie Tenzin zmarł, na barki Lopona
Tenzina Namdaka spadła pełna odpowiedzialność za edukację młodszych
pokoleń mnichów. Do 1978 opublikowano wystarczającą liczbę pism
Bonpo, w oparciu o które zorganizowano program nauczania. Dzięki
temu, pod przewodnictwem Lopona Rinpocze w 1978 zorganizowano szkołę
dla lamów, a sam Lopon został jednym z jej dwóch profesorów.
Oficjalna nazwa szkoły brzmi Jungdrung Bon Szedrub Lobnjer Dude.
Ostatnio pod kierunkiem Lopona Tenzina Namdaka zbudowano kolejny
klasztor Bon, który został zlokalizowany w pobliżu sławnego wzgórza
Słajambhu na zachód od Katmandu.
W 1989 Lopon
Tenzin Namdak odbył swoją trzecią podróż na Zachód, tym razem do
Anglii, Ameryki i Włoch, zaproszony przez Wspólnoty Dzogczen w tych
krajach. W ciągu kilku miesięcy - od marca do sierpnia - Lopon
Rinpocze przedstawił zainteresowanym uczniom z Zachodu nauki
dzogczen zgodnie z tradycjami Bonpo Atri i Szangszung Njendziu.
Na początku 1991 odwiedził też Niemcy, Anglię, Holandię i Włochy. W
1993 nauczał w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Austrii i Niemczech
oraz opublikował książkę Heart Drops Of Dharmakaya (Krople Serca
Dharmakaji). W następnych latach nauczał w Holandii, Austrii,
Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Francji i Danii. W 2000
i 2001 odwiedził Polskę, gdzie nauczał nauk dzogczen Atri oraz
Tantry Matki. Podczas pobytu w tych krajach udzielił nauk odnośnie
różnych systemów medytacyjnych i położył podstawy dla studiów nad
naukami tradycji Bon.
W ten sposób Jongdzin Rinpocze od szeregu lat w wielu krajach
udziela ważnych nauk Bonpo. Na stałe rezyduje w Katmandu w Nepalu.
Tenzin Wangyal Rinpocze jest mistrzem tradycyjnej medytacji Tybetu - dzogczen.
Urodził
się w Indiach, jego rodzice zostali zmuszeni do opuszczenia Tybetu z
powodu chińskiej inwazji. Został wcześnie rozpoznany jako inkarnacja
sławnego mistrza Khyung Tul Rinpocze, który był nie tylko wielkim
medytującym, ale również uczonym i płodnym autorem. Od trzynastego roku
życia Tenzin Wangyal Rinpocze praktykował dzogczen zarówno ze szkoły
bon jak i buddyzmu, z mistrzami: Loponem Sandzie Tenzinem Rinpocze,
Loponem Tenzinem Namdakiem Rinpocze i gesze Yungdrung Namdyalem.
Ukończył jedenastoletni kurs studiów nad tradycjami bon w Centrum
Klasztorów Bonpo w Dolandżi w Indiach i uzyskał stopień doktorancki
gesze - najwyższy stopień naukowy w tybetańskiej tradycji duchowej.
Jest znakomitym uczonym zarówno w bon jak i w buddyjskiej tradycji
filozofii, egzegezy i debaty. Od czasu ukończenia studiów w 1986 r. był
zatrudniony w Bibliotece Tybetańskich Prac i Archiwów w Dharamsali w
Indiach. Tego samego roku został wyznaczony przez Jego Świątobliwość
Dalajlamę na reprezentanta szkoły bon w Zgromadzeniu Deputowanych w
tybetańskim rządzie na emigracji. Tenzin
Wangyal Rinpocze był pierwszym lamą, który przeniósł drogocenne nauki
dzogczen bon na Zachód w 1988 r. Został zaproszony przez Czogjama
Namkhaja Norbu Rinpocze do Włoch, by nauczać w jego Centrum. Następnie
przybył do USA, gdzie w Virginii założył Instytut Ligmincha. Został
dwukrotnie wybrany członkiem Towarzystwa Rockefellera przy
Uniwersytecie Rice w Houston. W latach 94-95 był stypendystą Narodowej
Fundacji Humanistyki, gdzie prowadził badania naukowe nad logicznymi i
filozoficznymi aspektami tradycji bon. W
specjalnym programie telewizyjnym "Moc Snów" wyjaśniał zasady
skomplikowanej tybetańskiej praktyki snów. Obecnie Tenzin Wangyal
Rinpocze na stałe mieszka w Charlottesville, prowadząc Instytut
Ligmincha. Instytut ten jest poświęcony studiom nad pradawną tradycją
tybetańską bon i wprowadzaniu w ten świat ludzi Zachodu. W ciągu kilku
lat swojego istnienia Instytut Ligmincha zdołał wypracować klarowne
metody działania, dzięki którym skutecznie godzi działalność naukową z
praktyką duchową. Skupia w gronie swoich współpracowników znanych
naukowców, do których należą m.in. prof. Anne Klein (światowej sławy
tybetolog), prof. Charles Tart (współtwórca psychologii
transpersonalnej), czy David Boadella (wybitny psychoterapeuta, twórca
biosyntezy). Oprócz w Virginii Instytut Ligmincza ma swoje ośrodki w
Huston, Los Angeles, Mexico i w Polsce. Do Polski pierwszy raz Rinpocze
przybył w 1995 roku i od tego czasu przyjeżdża regularnie co najmniej
raz w roku.
Menri Ponlob Trinley Nyima Rinpocze
Ponlob
Rinpocze jest głównym nauczycielem klasztoru Menri, siedziby opata
tradycji Jungdrung Bon – Jego Świątobliwości Lungtoka Tenpa Nyima. Rinpocze
wywodzi się ze sławnej linii Lamów Jangtong. Linia ta znana już była w
czasach Tonpy Szenraba, a za czasów pierwszych władców Tybetu, lamowie
z tej linii byli kapłanami na królewskim dworze. Nazwa tej linii
pochodzi od Yangtona Szeraba Gyaltsen, który stał się sławny poprzez
swoją wyjątkową dyscyplinę i wybitne osiągnięcia w dziedzinie sutry,
tantry jak i dzogczen. Jest on autorem pierwszego manuskryptu Nam Gyud.
Rinpocze
urodził się w Himalajach, w małej wiosce Tsakha, w regionie Dolpo. W
1979 roku przybył do klasztoru Menri, w 1989 roku otrzymał tytuł Gesze.
Niedługo potem, zarówno Jego Świątobliwość Lungtok Tenpa Nyima jak i
Yongdzin Rinpocze wskazali go jako odpowiedzialnego za nauki w
klasztorze Tenri. W 1992 roku otrzymał tytuł Ponlopa – Głównego
Nauczyciela Tenri. Jest druga co do ważności rola w klasztorze Menri.
Ponlob
nadal naucza w Dialektycznej Szkole Bonu w Menri i jest odpowiedzialny
za program nauk. Często wyjeżdża do Dolpo gdzie naucza zarówno mnichów
jak i świeckich, nauk tradycji Bonu. Odwiedza również Stany Zjednoczone
i Europę. W tym roku, po raz pierwszy będzie w Polsce.
*****
Tempa Yungdrung Rinpocze
Khenpo
Tempa Yungdrung urodził się w 1969 roku w Dhorpatan, w odległej części
zachodniego Nepalu. Dhorpatan to mała miejscowość gdzie istnieje
klasztor Bonpo oraz mała osada dla uchodźców z Tybetu. W większości
mieszkańcy tej osady to bonpo pochodzący z zachodniej części
Tybetu.
W wieku 11 lat rozpoczął nauki w pobliskim klasztorze
Tashi Gegye Thaten Ling. Po ukończeniu kursu wstępnego na temat tekstów
rytualnych bonu oraz kaligrafii, przeniósł się do Dolanji (India) aby
kontynuować studia w Szkole Dialektycznej klasztoru Menri.
Przez
następne 13 lat Khenpo Tempa Yungdrung studiował wszystkie systemy
filozoficzne Bonu – Sutry, Tantry i Dzogczen, oraz inne tybetańskie
nauki, takie jak gramatyka, astrologia, sanskryt, sakralne geometria i
sztuka oraz medycyna.
W 1994 roku, kiedy otrzymał tytuł Geshe,
Khenpo Tempa Yungdrung wyjechał do Katmandu aby kontynuować studia na
temat Tantry i Dzogczen u Yongdzina Tenzina Namdaka Rinpoche, w
klasztorze Triten Norbutse.
W 1996, został mianowany przez
Jego Świątobliwość Menri Tridzina oraz jego Ekscelencję Yongdzina
Rinpoche Ponlopem klasztoru Triten Norbutse czyli jego głównym
nauczycielem i mistrzem. Od tamtego momentu Khenpo Tempa Yungdrung
naucza w Akademii Nauk Wyższych Jungdrung Bonu (Yungdrung Bon Academy
of Higher Studies).
W 2001 roku Rinpoche został mianowany,
przez Jego Świątobliwość Menri Tridzina oraz Jego Ekscelencję Yongdzina
Rinpoche, Khenpo klasztoru, czyli jego opatem.
*****
Dr Alejandro Chaoul Reich
Alejandro Chaoul Reich jest uczniem Tenzina Wangyala
Rinpoche.Studiował u wielu Mistrzów zarówno Bon jak i buddyjskich.
Od ponad 25 lat zajmuje się medytacją i rozwojem duchowym,
szczególnie praktyką Dzogczen w tybetańskiej tradycji Jungdrung Bon,
w tym również praktyką Jogi Tybetańskiej, a wcześniej także Jogi
Indyjskiej.
Z wykształcenia jest religioznawcą, posiada tytuł doktora religii
tybetańskich Uniwersytetu Rice w Houston - obronił pracę doktorską z
zakresu Tybetańskiej Jogi Trul Khor i jej możliwości zastosowania w
leczeniu chorych.
Obecnie pełni funkcję asystenta profesora w John P. McGovern Center
for Health oraz jest adiunktem na University of Texas Medical School
w Houston, gdzie w ramach M.D. Anderson Cancer Center prowadzi
badania nad wykorzystaniem Jogi Tybetańskiej jako techniki pracy z
ciałem i umysłem, z chorymi onkologicznie.
Posiada liczne publikacje naukowe, które opisują badania nad
zastosowaniem i rolą technik pracy z ciałem i umysłem według
tradycji Jogi Tybetańskiej w terapii chorych onkologicznie oraz w
integracji tego starożytnego systemu pochodzącego ze Wschodu z
metodami tradycyjnej medycyny zachodniej.
Od wielu lat dr Alejandro Chaoul, z pomocą Gesze Tenzina Wangyala
Rinpocze, jest nauczycielem technik pracy z ciałem i umysłem,
opierając się głównie na Tradycji Jungdrung Bon.
Prowadzi praktyki medytacji Tsa Lung dla chorych na raka i ich
rodzin, studiuje wpływ praktyki Tsa Lung Trul Khor jako terapii u
pacjentów chorych na raka, w ramach programu naukowego na
Uniwersytecie Teksas w Houston oraz szpitalu MD Anderson. Program
ten otrzymał już dwukrotnie wielomianowe dotacje rządu
amerykańskiego w celu kontynuowania badań.
Jest Dyrektorem Ośrodka Odnowy Instytutu Religii i Medycyny Centrum
Medycznego w Teksasie i prowadzi Instytut Ligmincha w Houston.
Dr Chaoul przyjeżdża do Polski od 2005go roku ucząc róznych technik
jogi tybetańskiej. W 2008 ukończył 4ro letni cykl Trul Khor z Zhang
Zhung Nyan Gyud. W 2009 i 2010 roku kontynuował nauki jogi
tybetańskiej, tym razem Trul Khor z innej tradycji dzogczen - A
Khird.
Ten nowy schemat nauk, znacznie krótszy pozwala szerokiej
publiczności zapoznać się z tą starożytną techniką i wprowadzić ją
do życia codziennego.
|